Τετάρτη 16 Απριλίου 2014

«Tourist info: Ώρα μηδέν!»



Ήταν αρχές Ιουνίου, πριν τέσσερα χρόνια, ένα απομεσήμερο με κατακλυσμιαία βροχή, όταν συνάντησα δύο αυτοκινούμενα τροχόσπιτα που είχαν σταθμεύσει προσωρινά δίπλα στο Βελλίδειο συνεδριακό κέντρο. Οι επιβάτες τους, δύο ζευγάρια Γάλλων, περίπου 60 ετών, καλοβαλμένοι, αθλητικοί, κρατούσαν στα χέρια τους χάρτες και έδειχναν να αναζητούν πληροφορίες. Κοντοστάθηκα. Με ανακούφιση με ρώτησαν πού θα έβρισκαν γενικές τουριστικές πληροφορίες. Άριστα οργανωμένοι με σύστημα αυτόματης πλοήγησης, αρκούνταν σε μία σχετική διεύθυνση. Τι να τους απαντήσω; Μόνο ντράπηκα. Και αν ακόμη το γραφείο του Ε.Ο.Τ. επί της οδού Τσιμισκή 136 (συγκρότημα Χ.Α.Ν.Θ.) υπήρχε ακόμη, αμφέβαλλα εάν θα ήταν ανοιχτό ώρα 4 το απόγευμα. Τους το υπέδειξα και τους ευχήθηκα καλή τύχη.

      Δεν μπόρεσα να ησυχάσω και την επόμενη μέρα πέρασα από το εν λόγω γραφείο. Η πινακίδα ενημέρωνε το κοινό ότι το μοναδικό γραφείο παροχής τουριστικών πληροφοριών του Ε.Ο.Τ. στη Θεσσαλονίκη λειτουργεί καθημερινά από τις 9 έως τις 14.45, το Σάββατο από τις 10 έως τις 14.00 και την Κυριακή είναι κλειστό!!! Ζήτησα πληροφοριακό υλικό. Μετρημένα και φτωχικά τα διαθέσιμα έντυπα, τα περισσότερα εκδόσεις της πρώην Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Θεσσαλονίκης. Όπως και το μοναδικό διαθέσιμο dvd.  Δηλαδή, και αν ακόμη πετύχεις το γραφείο ανοιχτό, ελάχιστα μπορούσε να σου προσφέρει. Πλήρης απογοήτευση.

      Σήμερα που όλες οι ελπίδες της χώρας ακουμπάνε στον τουρισμό, διαβάζουμε μια ανακοίνωση στην κλειδωμένη πια εξώπορτα του ίδιου γραφείου του ΕΟΤ: «Το γραφείο μας είναι προσωρινά κλειστό, λόγω περικοπών στο προσωπικό. Λυπούμαστε για την αναστάτωση». Φέτος, που η Θεσσαλονίκη είναι και «Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νεολαίας», η τουριστική πληροφόρηση είναι ανύπαρκτη ιδίως από πλευράς δήμου, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη διοργάνωση.

     Τα τελευταία χρόνια είμαστε μάρτυρες προσπαθειών περισσότερων φορέων που δυσκολεύονται να συντονιστούν και να φέρουν το καλύτερο αποτέλεσμα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο πολύπαθος Οργανισμός Τουριστικής Προβολής Θεσσαλονίκης. Ουσιαστικά οδηγήθηκε σε απαξίωση από την πρώτη στιγμή, αφού ο δήμαρχος κ. Μπουτάρης επιδίωξε να το κάνει παραμάγαζό του. Κάτι πρέπει να γίνει επιτέλους! 

     Είναι απαραίτητο να εγκατασταθούν περίπτερα για παροχή πληροφοριών και διανομή εντύπου υλικού σε περισσότερα επιλεγμένα σημεία της πόλης, σε όλα τα ξενοδοχεία, αλλά και στη Χαλκιδική.  Σ΄ αυτά να είναι εγκατεστημένες και interactive υπηρεσίες πληροφοριών, οθόνες αφής κ.λπ.

     Προηγουμένως, να παραχθεί συστηματικά και υπεύθυνα έντυπο πληροφοριακό υλικό ευρείας διανομής για τα μνημεία, τα αξιοθέατα της πόλης και της ευρύτερης περιοχής. Έντυπα για εκδρομές προς Όλυμπο – Δίον, Πέλλα – Βεργίνα, Μετέωρα, Άγιο Όρος. Πληροφοριακό υλικό για τα δρομολόγια των λεωφορείων, για τις ώρες λειτουργίας των μουσείων και λοιπών μνημείων, για τις πιο πάνω δωρεάν εκδηλώσεις, για λοιπά πολιτιστικά και ψυχαγωγικά προγράμματα πρέπει να υπάρχουν στη διάθεση των τουριστών.

     Ένα ντοκιμαντέρ με ιστορικά στοιχεία, τα μνημεία, τα αξιοθέατα και τις πληροφορίες που θα ήθελε να μάθει ο επισκέπτης είναι πολύ χρήσιμο να παρουσιάζεται σε συνεχείς προβολές, εναλλάξ στα ελληνικά και τα αγγλικά. Χώροι κατάλληλοι για τις προβολές είναι το αεροδρόμιο, ο σιδηροδρομικός σταθμός, τα info kiosks, το Δημαρχείο.

     Το site του Δήμου είναι ανάγκη να αναμορφωθεί πλήρως. Να περιλάβει όλα τα στοιχεία, οδηγίες και πληροφορίες που θα επιθυμούσε να λάβει υπεύθυνα ο υποψήφιος επισκέπτης πριν ξεκινήσει το ταξίδι του. Το site να υποστηρίζεται από ειδική ομάδα που θα το ενημερώνει και θα το εμπλουτίζει, συνεχώς, με τις εκδηλώσεις, σε καθημερινή βάση. Στελέχη από τον FM 100 και την TV 100 θα μπορούσαν να αποτελέσουν αυτή την ομάδα.   

     Η χρηματοδότηση για τα έντυπα και τις ανοιχτές εκδηλώσεις μπορεί να εξασφαλισθεί και από σπόνσορες.

    Εμείς στη Θεσσαλονίκη έχουμε ένα πρόσθετο λόγο να υπολογίζουμε στον τουρισμό. Επειδή σήμερα δεν είναι αρκετά ανεπτυγμένος, έχει πολλά περιθώρια στο μέλλον. Διαθέτουμε άλλωστε πολλές προϋποθέσεις, μερικές από τις οποίες μονοπωλιακά. Η ιστορία, ο πολιτισμός, η θάλασσα, συνιστούν καταρχήν ένα ελκυστικό περιβάλλον για τους τουρίστες. Αλλά δεν αρκούν όσα προσφέρουν η φύση και οι παρελθούσες γενεές στην πόλη. Σ’ αυτά οφείλουμε να προσθέσουμε και τη δική μας συμβολή: Καθαριότητα και ευταξία, πνεύμα φιλοξενίας, υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, διευκολύνσεις, ειδικά προγράμματα για τους τουρίστες και ... λογικές τιμές!



  

Δημήτρης Κούβελας,

Δικηγόρος

kouvelas@otenet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου